Génétique et Ecologie Evolutive

Pascal MARROT

Doctorant

Tél : +33/0 4 67 61 32 59

Bref CV

Master. Université Paul Sabatier Toulouse (2011)

License. Université Paul Sabatier Toulouse (2009)

Thèmes de recherche

Mon projet vise à mieux comprendre quelles sont les contraintes à l’adaptation locale des populations. Face aux changements environnementaux, les espèces peuvent migrer vers un autre endroit (c’est la migration), répondre aux changements par plasticité phénotypique, ou encore s’adapter par sélection naturelle (c’est l’adaptation locale). A l’heure actuelle nos modèles théoriques échouent à prédire les changements micro-évolutifs des populations. Cela suggère un certain nombre de contraintes à l’adaptation locale. Durant mon projet, j’utilise un jeu de données à long terme (37 ans) sur la mésange bleue, afin d’estimer et de quantifier les contraintes à l’adaptation locale, tel que la fluctuation spatio-temporelle de la sélection naturelle.

Research details

My project aims to contribute to a better understanding of constraints on adaptation. In response to an environmental change, populations can migrate to another place, be adapted through the mechanism of phenotypic plasticity, or evolve by natural selection (local adaptation). Our theoretical models fail to predict evolutionary change of populations. This suggests the presence of few constraints on adaptation. During my PHD project, I try to estimate and quantify some of constraintson adaptation, such as spatio-temporalpatternsin selection regimes, by working on long term dataset (37 years) of Mediterranean blue tits.

Publications

-          Szulkin, M., P. Zelazowski, P. Marrot, and A. Charmantier. 2015. Application of hight temporal and spatial resolution satellite imagery to characterize individual-based environmental heterogeneity in the blue tit. Remote sensing. Special issue: Lessons Learned from the SPOT4 (Take5): Experiment in Preparation for Sentinel-2.

-          Marrot, P., D. Garant, and A. Charmantier. 2015. Spatial autocorrelation in fitness affects the estimation of natural selection in the wild. Methods in Ecology and Evolution.

-          Lambrechts, M. M., J. Blondel, G. Dubuc-Messier, P. Marrot, C. de Franceschi, P. Perret, C. Doutrelant, A. Grégoire, and A. Charmantier. 2015. Great Tits build shallower nests than Blue Tits in an insular oak-dominated habitat mosaic. Avian Biology Research 8:117-121.

-          Lambrechts, M. M., V. Demeyrier, A. Fargevieille, P. Giovannini, A. Lucas, P. Marrot, A. Midamegbe, P. Perret, A. Charmantier, and C. Doutrelant. 2014. Great Tits build shallower nests than Blue Tits. Avian Biology Research 7:251-254.

-          Pujol, B., P. Marrot, and John R. Pannell. 2014. A Quantitative Genetic Signature of Senescence in a Short-Lived Perennial Plant. Current Biology 24:744-747.

Liens